Posts by sehnix

Raid1: Harddisk-Ausfall vorbeugen (gabs auch mal; ev. gibts keinen Zusammenhang, aber alles, was ausgeschaltet war, blieb nachm. Blitzschlag heil)

Cloud: ich nutz den Service hier - etwas teuer, aber soweit zuverlässig...

Abklemmen: sorry, damit meinte ich "ich zieh das Kabel ab"

DLNA: ok, dann bleib ich bei miniDLNA - der Server soll laufen, meine "Basteltage" hab ich hinter mir ;)

"Permanent Share" -> gemeint war "permanent on" (sry - beim Korrekturlesen kam mir was komisch vor); die HDD will ich ja in Standby m. SpinDown schicken wenn nicht gebraucht, aber die SSD sollen permanent erreichbar/an sein...

Reicht für die SSD-Anwendung mit Docker die 64GB Systemdisk, und die 500GB SSD?

Hallo,

nach Jahren des Zuinstallierens, Verkonfigurierens, gewachsenem System (mehr HDD) und veränderten Anwendungsscenarien ist es an der Zeit, meinen HP N54L neu aufzusetzen. Die Umnutzung der HDD ist soweit klar (muss da was Ordnung rein bringen), es geht HIER vorab um das Neuaufsetzen von OMV, und wie ich das soweit am Besten mache, ohne das ich das System zu stark verinstallier.

So sieht das System momentan aus:

Boot-SSD 64GB, partitioniert: 1 x (Boot, Swap) OMV-System 32GB, 32GB "permanent Share"; danach die Platten (jeweils mit Spindown wenn nicht darauf zugegriffen wird, untersch. Grössen). Verinstalliert mit einer Nextcloud-Installation, und weiteren (meist gescheiterten) Versuchen; auch ist das System mit zusätzlichen Platten gewachsen (im Schacht für's Optische haben sich 4 2,5"-Discs eingefunden, 3,5"-Bay ist voll), und ich will da etwas Ordnung rein bringen; Plattengrössen von 250GB bis 3TB...

Darauf läuft (noch) Nextcloud und miniDLNA,

So soll das neue System aussehen:

1 x Boot-Platte (OMV kann die ganzen 64GB haben)

2 x 3TB-3,5"-HDD nach Möglichkeit gespiegelt (gab mal Blitzschlag-Ausfall) als "Backup für's System" (sollen nur für den internen Backup aus dem SpinDown geholt werden)

1 x 500GB-SSD als "permanent Share" (Dokumente, mp3-Sammlung), auch für Docker-Images **

(restliche Platten dann entsprechend neu arrangiert etc, auf jene dann vom LAN aus zugegriffen werden soll)

1 x USB 3TB-HDD, welche "Beim Einschalten von den internen 3TB einen Backup ziehen" soll, nach dem Backup-Job soll die Platte abgeklemmt werden

EDIT: ev. klemm' ich da auch noch eine zusätzliche portable 500GB-SSD über USB an

Laufen lassen möchte ich darauf: natürlich OMV, einen DLNA-Server (miniDLNA oder Plex, muss ich noch schauen), Pi.hole. Externer Zugriff muss nicht sein, was aber cool wäre, wenn ich vom Server aus auf einen webDAV-Share zugreiffen kann, um einen verschlüsselten Backup-Container über Nacht auf die Cloud zu sichern (Upstream lässt auch im 2020/2021 etwas zu Wünschen übrig)

Die Frage:

krieg ich das System wie angedacht hin? Falls nein: wie wäre das schlauer hinzubekommen, und: da ich den Baum vor lauter Wald nicht sehe: habt ihr allenfalls nen Link zu nem Tutorial, das mich durch die Installation "durchsprechen" kann?

** mein Hauptproblem: mit Docker kenn ich mich so gar nicht aus. Möchte aber meinen aktuellen Pi1B/Pi.Hole in den verdienten Ruhestand schicken, und den Pi.Hole auf dem 54L laufen lassen. Wäre es allenfalls möglich, die Docker-Images auf der Boot-Platte laufen zu lassen? Gibt es allenfalls eine Möglichkeit, den Server so aufzusetzen, das ich alles von der OMV-Oberfläche (ohne Docker) laufen lassen kann? (nach dem Motto "keep it simple")

Ein eventuelles Zusatzproblem: mein Provider stellt mir neu IPv6 bereit, und ich möchte mein LAN mit v4 und v6 laufen lassen. Muss ich dazu speziel was beachten bei der Einrichtung?

(oh: und nein, nach dem Blitzschlag ist meine Vorsicht bez. Datensicherung nicht mehr unbegründet, das hat mir ordentlich Geräte weggezappt, und ich kam - zum Glück - gerade noch mit nem blauen Auge davon (N54L hat's nicht erwischt))

Hi madoasp

I got nextcloud running, after a short intermezzo with my selfsigne ssl-certificate, quiet well actually...
    Calendar, Contacts, Notes (and some Bookmarks via plugin) are running fine - although I scared myself for a second when updating NC (had to reactivate the plugins, but all data still where it belongs)...

Got it running using
    Win/Thunderbird (using SoGo-Connector)
    OSX/Thunderbird (Contacts), OSX-calendar
    LineageOS14.1 w. DAVdroid (bought version as NC had problems with the f-droid-version)
    (used on an old galaxy tab, and my trusty xperia T)
    ---
    Edit 2:
    off course, webfrontend works fine, too ;-)
    ---

Downpart:
    no bookmark-sync with Firefox.
    The Bookmark-Plugin delivered with NC is somewhat slow; it delivers a "add bookmark to NC"-Link, but it only works when especially logged in; and then, it only creates a link inside the Plugin == not available in Firefox...

All in all, I'm very satisfied with NC.

Next steps planned:
    a) ...a solution for Firefox-Bookmarks...
    b) reachable from the outside using a dynDNS-Service (including getting an SSL-Certificate NOT selfsigned)

Edit:
    forgot - i got the E-Mail-Plugin running, too...

Hi,

I've made a new installation with OMV3 and installed Nextcloud11 via Nginx-Plugin (installed via OMV3-Extras) and NC's setup-script, following the instructions in Post#1 with the "additional settings" mentioned in Post#499 by Zocker1996...

All worked fine, BUT:

After the activation of Calendar, Notes, Contact and "Order" (the one to order the App-icons myself) Apps, I always get this error:

400 Bad Request
    The plain HTTP request was sent to HTTPS port

...I'm using a selfsigned SSL-Certificate (created by OMV3) and installed via accessing the php-setupfile via https-connection, and a "custom-port" for SSL: 44390...

I can reproduce this behaviour (I deleted the nc-installation (incl. mysql-db) and started all over again); everytime I do some "App-Action", I get above error and cannot login via https again... Strangely enough, when practicing in a VM-OMV-Installation, this error never occured...

...where do I start the troubleshooting?
    (maybe - has anyone encountered the same issue?)

Edit:
    tryed playing with the "trusted domains" (by adding "ok URL") and overwrite-URL-Settings (to https://IP:44390) - but no effect...

everytime I try to accesss nextcloud, the https: gets deleted from the URL; trying to connect to the OMV-Frontend, everything works...?

Edit 2:

After changing the trusted domain-entrys from IP:port to IP-only, I can access nextcloud via HTTP... But still having the Error 400 when trying with SSL...

The nginx-config for nextcloud:

...?

Ok, found my answer: no firefox-sync anymore.... :-/

Think I'll go with the nginx/nextcloud-variant then, eventough it wasn't an easy job getting NC11 running with the nginx-plugin in the VM (all the redirects between the tutorials and additional infos next 20 pages in them)...

But I'm still open to suggestions for my scenario:

Single (maybe once 2 or 3, not more than 10) User
    Need caldav, carddav (webGUI nice to have, no must)
    Bookmark-Sync
    (sync on OSX, Linux and Windows (FF/Thunderbird/...), Android (dav))

I tested a little bit, and i just don't get comfy with docker...

So it boils down to an nginx-solution; but trying out nextcloud - has the plugin to sync firefox-bookmarks been discontinued? (didn't find it anymore)

If yes - is there an alternative? (without using the mozilla-cloud?)

(otherwhise i can take baikal again, owncloud/nextcloud would have been nice due to the ff-sync-plugin)

Hi folks,

new year, new installation (after system-disc-crash)... I'm a bit undecided on how to set my system up (still planing)

I was using Baikal-Server via nginx-plugin on OMV2 for contacts and calender to synchronize 'em on smartfone, tablet, and PC (multiboot) - worked, but I want one more thing: bookmarks. There is a plugin for owncloud, but I will be the only user, so i guess own/nextcloud would be "overdone", especially within a docker-container...

I do like to have my data on my servers (so I don't want to use the mozilla-cloud for bookmarks or another one for calendar/contacts)...

Does anybody have an idea if there's a solution for my scenario?
    If it boils down to own/nextcloud - what would be the most "powersaving"-approach? nginx or docker?

Thanks for your help...

sehnix

Hallo David

Browserübergreifend wird wohl tatsächlich nicht möglich sein (schade eigentlich - man sollte meinen die Browser-Programmierer würden sich in Zeiten von Smartphöns, geräteübergreifendem Arbeiten usw auf eine Art "BookmarkDAV" einigen können - naja andere Baustelle)...

Zumindest für Firefox gibt es jedoch ein "Mozilla Sync"-App für Owncloud, wobei dann hier die Frage ist, ob das mit der OMV-Plugin-Owncloud läuft (welche OC-Version läuft über das Plugin)?

(oder ist da die Empfehlung zwischenzeitlich eher "via Nginx-Plugin einen virt. Server aufziehen und dort Owncloud selber installieren"? Das Plugin hat in der Version ja längere Zeit nicht geändert)

Gruss,
    Sehnix

...da mein auf Englisch verfasste Beitrag gelöscht wurde eben auf Deutsch:

ich arbeite mit mehreren PC's, Betriebssystemen und Browsern (Firefox, Opera, Safari) - und möchte die Lesezeichen AUF MEINEM OMV-SERVER (ich hebs mal besser hervor, nicht dass das Off-Topic-Thema aus dem Off-Topic gelöscht wird ;-) am liebsten Plattform- und Browserübergreifend syncen...

Gibt es eine Möglichkeit wie man das ÜBER OMV bewerkstelligen kann?

Vgl. für Owncloud gibt es ja das Firefox-Sync-Plugin; ist die im OMV-ERWEITERUNGS-PLUGIN enthaltene Owncloud-Version Plugin-Fähig (Kann ich in jener OC-Version das Firefox-Sync installieren?)

Manual-IP didn't work either, but stumbling over "if-up.d" while changing IP-Settings, I gave that a try...

I created a bash-script to call the python-script (yes I'm kinda old school - could have called it directly), placed it in /etc/network/if-up.d , added executable-bit, (removed everything that-script-related from init.d) and rebooted...

Seems to be working... Have to test it a few days (including rebooting)

Setting to manual IP:
    worth a try, BUT:
    checking the issue, I also had a "wait with this script until an IP-Adress has been taken"-Brake in the script, didn't work either...

Using with Scheduled Task, sorry, forgot to mention it: tryed that also, having the same issue...

I'll give the manual IP-thing a try now... (hate to play around there on a headless-system ;)

Hi again,

Have to bring that topic up again, as I encountered an annoying issue:
    I created an Init.d-Script for the capture-script, the script starts - but can't connect to the fritzbox WHEN started at bootup... If I log in to ssh, and start the init.d-script by myself, everything is working fine.

The script:

Adding some test-parts to the init-script (a simple ip addr-string to show current IP-Adress) I found out, that during bootup, the init-script seems to be unable to use the network, eventhough I got is as depency... The script does get started, but the own log of the script shows just "cannot connect to fritzbox"...

I'm running 2.1.18 - is it possible that it is using system.d already?
    Does anybody see the error in my script?
    (kinda annoying to have to log in to ssh and start the script by myself after a reboot)

Ok - did it...
    Somehow...

Uninstalled nginx-Plugin
    Uninstalled omv-extras

...resinstalled omv-extras (with latest) -> installed OMV-Extras 2.3

Checked for Updates, updated OMV-Extras to 2.7
    Reinstalled nginx (2.2)
    Created Pool&Config, activated the "Server"

...after overwriting the Config with the old one, I still can't login with Users to the baikal-server-webgui, but at least Calendar and Contacts can be synced on all Devices...

Hope this lasts until I found a solution :-/

Hi,

after long considerations, i upgraded my OMV-Installation to 2.1.17.

Since then, my Clients can't connect to Baikal-Server (running via Nginx-Plugin) anymore...

DAVdroid (0.8.3) reports on Cellphone AND Tablett:
    at.bitfire.davdroid.webdav.HttpException: 405 Not Allowed at
    at.bitfire.davdroid.webdav.WebDavResource.checkResponse(WebDavResource.java:357) at
    at.bitfire.davdroid.webdav.WebDavResource.checkResponse(WebDavResource.java:327) at ... ... ...

Problem occures both with CalDAV and CardDAV...

I tried to login to Baikals Configuration-Site; User admin can log in, but all other users report "wrong password"...
    I even created a testuser with a very simple password - but there it also reports "wrong password"

Before the OMV-Upgrade ran through smoothly, I had to perform some "würgarounds" (dirty workarounds) to make it happen:
    1. after the Upgrade, the used SSL-Certificate could not be found -> Certificate has been called "openmediavault21.....crt" and "openmediavault21....key" -> had to copy them to 21....crt and 21....key so the OMV-Webmin worked.
    2. to get the nginx-configuration running, i had to symlink /etc/ssl/certs to /certs and /etc/ssl/private to /private to get apt-get upgrade running through
    (apt-get upgrade in order to complete omvupgrade as that ended prematurly with errors "SSL certificate not found")

Add. Info:
    in OMV Webmin I can change the Pools, but not the Nginx-Configurations...

...does anybody got an idea how i can fix that?

(if the recommendation should be "clean install" - is there a way i can get the calendar back? (fortunatly, I got the contacts stored locally, too))