Posts by auanasgheps

Vedo però nella tua firma che, invece Tu, utilizzi una USBKey per l'OS e un NVMe per i Container...uhmm...non ci avevo pensato allo spazio per i containers X/

Ho voluto ottimizzare il più possibile.

L'NVMe per l'OS è sprecato, ma puoi partizionarlo NVMe (ti basano 20-30 GB) per OMV e per i container.

In realtà devi prima installare OMV sul NVMe, che creerà una partizione grande quanto tutto il disco. Avvia una bootable di Gparted, riduci la partizione e creane un'altra che userai per i container.

Il RAID è sempre consigliato farlo gestire a OMV, non usare quello HW della motherboard.

Io uso SNAPraid che è un raid alternativo (sempre software).

Con 4 hard disk meccanici + il resto non so se ce la fai con il pico PSU. Quanti W eroga quello che hai scelto? Ha abbastanza connettori SATA?

La scelta del processore era proprio basata sui bassi consumi

All'inizio di quest'anno ho costruito il mio server OMV con obiettivi simili: buone prestazioni e consumi bassi. La mia configurazione è in firma. La CPU è perfetta per fare tutto e anche se è a 65W non arriva mai a tanto perché la sfrutto relativamente poco.

L'alimentatore è meglio prenderlo il più efficiente possibile ai bassi carichi e dimensionato alle tue esigenze. Un pico PSU può andare bene ma dipende quanti dischi meccanici vuoi alimentare.

Per trovare i componenti compatibili usa https://pcpartpicker.com/

Nessuno può darmi qualche dritta (non dritto nè :P ), almeno sul processore / MOBO? Grazie

La CPU va benissimo, consumi bassi ed efficiente. La versione T è inutile e difficile da trovare, prendi quello normale che tanto non andrà mai a massimo carico.

OMV non gestisce "direttamente" le telecamere, non ha nulla di integrato, ma ho un amico che gestisce 2/3 flussi video senza problemi con un container docker.

Il fatto che "/dev/sda" ecc... cambi a ogni riavvio/accensione, non so se sia normale o meno (non ci ho mai fatto caso onestamente); di sicuro cambia se cambi l'hardware del server (io l'ho fatto di recente senza reinstallare nulla).

Tenete presente che, se non ricordo male, OMV monta i dischi usando la "label" come identificativo, quindi se il disco chiamato "DATI" un giorno è /dev/sda e un altro è /dev/sdc, è irrilevante.

Tant'è che la path di solito è /dev-disk-by-label/DATI e non /dev/sda/DATI.

Giusto, per la path per fortuna viene usata la label, ma i nomi delle unità non dovrebbero cambiare, e ho paura che si utilizza il RAID tradizionali ciò potrebbe causare problemi.

Purtroppo non credo di aver smanettato con i dischi ma succedono cose strane. Per esempio gli indirizzi fisici dei dischi, quelli che finisco per /dev/sda /dev/sdb /dev/sdc ... è normale che cambino a seconda dell'accensione? In questo caso, quello che nella foto indica come sdf è l'SSD dov'è installato il sistema operativo... ho riavviato tutto e l'ordine è cambiato.

Non è assolutamente normale.

C'è qualcosa che fa credere al sistema che l'ordine dei dischi cambi e questo è estremamente dannoso.

Sì, prova a reinstallare, se non risolvi scrivi in inglese sulle discussioni principali...

Ho controllato tutti i parametri e mi sono accorto che nelle cartelle condivise sono ci sono i permessi d'accesso sono cambiati i collegamenti dei dispositivi.

Non c'è più RAID, ma compare l'indirizzo /dev/disk/by-id/md-name-SERVER.local:Raid6HD

Queste cose non accadono da sole: hai spostato i dischi o i collegamenti? Non è assolutamente normale un comportamento del genere, soprattutto se perdi le configurazioni.

E ovviamente questo non viene causato dallo spostamento del server in rete.

Hai smanettato con il file system?

Snapraid might be an option on a low powered system like this one.

It has a feature (PreHash) to read twice data in order to minimize bitrot when writing parity, and the Scrub feature scans the array to check if there are any silent errors or corrupted data.

It is more flexible of any RAID system at the cost the parity is not done live.

Ah, I can see crashtest has already recommended SnapRaid.

crashtest I love how SnapRAID gives you control over everything.

My daily all in one snapraid script also prints the snapraid internal report about disk health which is quite useful.

Coupled with OMV SMART monitoring and a regular offline backup(s), it covers most home users.

I came up with a very good script so feel free to ask.

Probably you're fine.

You're using an ancient and not powerful CPU for raid taks are quite expensive.

Wait for it to finish and monitor performance during idling and file copy.

Either way you can tune the alert system if you "know" the average load will stay high. Tomorrow I can provide the details

Since you have SMR drives you may want to avoid RAID solutions and use SnapRAID, to limit the write performance drop that such drives have.

Also motion eye is not very lightweight. I have no idea how heavy can be 5 cameras but a friend with 2 cameras and a dual core CPU is at a constant 30% load.

The energy discussion can be tricky. Look at your ideal or average system consumption, not the CPU TDP.

I have a 65W CPU and I don't reach this consumption for the hole server even if I'm doing video encoding.

For example my average consumption is between 20W (system idle and disks down) and 35W (all disks spinning and some CPU load).

Sorry if I inject the thread. I am evaluating my remote backup strategy which will be a NAS at my parent's hose.

I've never used BorgBackup but ticks all the boxes and seems very promising

What I am unsure is SSH configuration.

Do you do expose SSH over the internet with some care (custom port, limit logins in X minutes and obviously disallow password logins) or have an always on VPN which routes only the backup target?

Allright, I have a semi-final update on this:

Most of the errors were caused by Avira Antivirus checking for network drives while I was using them.

To resolve this, there are two options to be disabled.

System Scanner > enable ignore files and paths on network drives

Real Time Scanner > disable Monitor network drives

If you are using another antivirus it might do the same thin, however Windows Defender does not check network paths.

The other fact is Windows File History causes the same errors as well, but it's way less disturbing. Since it runs just few times a day there are going to be just some errors per day which won't kill syslong and your sanity.

Rsync usually works over ssh. If you connect your networks with a VPN you don't have to expose the ssh port to the internet.

I haven't had reason to consider it. But I would probably start with a VPN and rsync. And see what performance I would get. Possibly use a local backup server to buffer the backups and sync from that.

That means I would have to fire up a VPN and not be able to automate the process.

Given this is not easier to use SFTP with rclone?

You can do versioned "snapshot" style backups using rsync. That is how I do my backups. Works fine. But I do it locally in my LAN. But it would work just as well remotely. Only new or modified files need to be synced. Unchanged files are hardlinked from a previous snapshot.

Would you do it over SSH or use something else? I'm planning to do remote backup too and I still haven't sorted the security part.

Also, for remote backup would you use rclone or stick with rsync? I don't know the exact difference between the two.

so docker should fill most of my immediate needs.

Absolutely recommended! I have around 20 containers running on my NAS right now.

If you're only running linux headless stuff at home, there's no real need to use VMs.

Docker takes a bit to learn properly but pays off a lot.

Hey gwaitsi , sorry for bumping an old thread but I am seeing the exact same issue in logs which is driving me nuts: I've posted about it here.

I get the same errors as you do:

Code
    create_connection_session_info: guest user (from session setup) not permitted to access this share (data)
    ../source3/smbd/service.c:529(make_connection_snum)
    create_connection_session_info failed: NT_STATUS_ACCESS_DENIED

Shares work fine on Windows 10 but there are a ton of logs in Event Viewer > Application and Services Logs > Microsoft > Windows > SMBClient > Security.

I am NOT using guest users but Windows is sending anonymous authentications.

Are you in the same spot? Are you willing to dig deeper with me?